بیبیسی علیه مهدویت 2
بیبیسی علیه مهدویت 2
در بخش قبل، به اختصار گفتیم که چرا رسانههای بیگانه، توجه ویژهای به موضوع مهدویت دارند
اکنون به این موضوع خواهیم پرداخت که بیبیسی (رسانۀ استعمار پیر) به دنبال چیست و در حیطة موضوع مهدویت، چگونه دروغپراکنی میکند؛ ولی قبل از آن، لازم است آشنایی مختصری دربارۀ بیبیسی و تاریخچۀ آن داشته باشیم و به جایگاهی که این رسانه، امروزه برای خود ایجاد نموده است، نگاهی بیندازیم تا متوجه شویم که یک دروغ کوچکِ بیبیسی چگونه به تعداد بسیاری از مردم دنیا میرسد و در اذهان آنان، تأثیر میگذارد.
تاریخچه
نخستین پخش رادیوییِ بیبیسی، در نوامبر 1922 و به وسیلة شرکت «رادیو بریتانیا» آغاز شد. این شرکت- که به عنوان سازمانی خصوصی، بنیاد نهاده شده و امتیاز انحصاری پخش برنامههای رادیویی را از دولت دریافت کرده بود- در سال 1927، «مِلّی» شد و از آن تاریخ، با نام اختصاری بیبیسی (BBC)[1] به فعالیت خود ادامه داد. دربار سلطنتی بریتانیا، طی فرمانی، امتیاز پخش برنامههای رادیویی را به مدت ده سال، منحصراً به بیبیسی اعطا کرد و این امتیاز بارها تمدید شد.
در نوامبر 1936، بیبیسی به پخش منظم برنامههای تلویزیونی دست زد و در سال 1937، نخستین برنامة تلویزیونی خارج از استودیو را ـ که مراسم تاجگذاری جرج ششم بود ـ پخش نمود.
در اکتبر سال ۱۹۹۱ و در امتداد برنامههاى خبرىِ موفقِ این شبکه، پخش «بىبىسى جهان» راهاندازى شد که اخبار بین المللى را به صورت تخصصى، تحت پوشش قرار میداد. در ژانویۀ سال ۱۹۹۵، ساختار برنامههای بیبیسی به قالب کنونىاش تغییر یافت و توانست تا پایان سال ۲۰۰۲ میلادى، بیش از ۲۲۲ میلیونْ بیننده را در ۲۰۰ نقطة جهان، به خود اختصاص دهد و بالاخره در اواخر سال ۱۹۹۷ با افتتاح و راهاندازى پایگاه اینترنتى «بىبىسى آنلاین»، این شبکه توانست به اولین «بنگاه خبرى سهرسانهاى» تبدیل شود.
در طول دوران جنگ آمریکا و عراق، بسیارى از مردم جهان، از طریق این شبکه، به طور ۲۴ ساعته در جریان اخبار جنگ قرار میگرفتند و به این ترتیب، این شبکه توانست رکورد بىنظیر ۲۳ میلیونْ بیننده را، تنها در یک روز به دست آورد.
بخش فارسی رادیو بیبیسی، ۶۶ سال است که به طور مداوم، در تهیه و پخشِ برنامه برای فارسیزبانان، فعالیت دارد و سایت فارسی آن نیز، ۵ سال است که آغاز فعالیت نموده است. بیبیسی در طول سالها فعالیت، با اینکه تلاش کرده است خود را در مسائل ایران، بیطرف نشان دهد، اما تاکنون، بسیاری از توطئههای شیطنتآمیز رسانهای را علیه ایران انجام داده است. نمونۀ کوچک آن، دخالت در کودتای 28 مرداد سال 1332 است که با فرستادن پیامها و کدهای رمز، در پیروزی کودتاگران نقش بسزایی داشت.[1]
رسانهها و تحولات دنیا از زبان مسئولان بیبیسی
به اعتراف «کنت پاین» ـ تهیه کنندۀ خبری بیبیسی که در زمنیة مسائل دفاعی، دارای سابقۀ حرفهای و دانشگاهی است ـ رسانههای گروهی در عصر حاضر، به ابزاری برای جنگ تبدیل شدهاند. این بدان دلیل است که پیروزی در جنگهای امروزی، بیش از آن که وابسته به شکست دادن دشمن در صحنة جنگ باشد، وابسته به هدایت افکار عمومیِ داخلی و بین المللی است و این، صرفنظر از تمایل بسیاری از روزنامهنگاران، مبنی بر ارایۀ ارزیابی بیطرفانه و متوازن از جنگ، کاملاً واقعیت دارد. اعزام خبرنگاران به همراه یگانهای مسلح، به صحنۀ جنگ، تنها یک نمونه از تأثیرگذاری ارتش بر رسانهها است.
تجربۀ ارتش آمریکا پس از جنگ سرد نشان میدهد که پیروزی در صحنۀ جنگ سیاسی وتبلیغاتی، به ندرت، به سادگیِ شکست دادن دشمن به وسیلۀ نیروهای مسلح است. در خلال ماجرای اشغال عراق، ارتش آمریکا، روزانه اخبار جنگ را متناسب با استراتژی فرماندهان جنگیاش در قطر و پنتاگون، منتشر میکرد. ارتش انگلیس نیز چنین جلساتی را در لندن ترتیب میداد تا احتمال انتشار اخبار ضد و نقیض از رسانههای کشورهای ائتلاف، به حداقل برسد و چرخۀ خبری، متوازن گردد.[2]
امروزه، تحولات شگرفی در فناوریهای مربوط به جمعآوری، تولید و توزیع اطلاعات رخ داده است. دیگر سخن گفتن از انفجار اطلاعات[3] ، انقلاب ارتباطی[4] و تأثیرات رسانهها بر شکلگیری افکار عمومی جهانی[5] ، به ویژه، پس از توسعۀ فنآوریهای عظیم ارتباطی و در نهایت، پیدایش عصر جامعة اطلاعاتی[6]، عادی به نظر میرسد. شبکههای رایانهای، ماهوارهها، خبرگزاریها و ایستگاههای مختلف رادیویی و تلویزیونی، بسیاری از مفروضات و اصول پیشین را در ساختار روابط و حقوق بینالملل به چالش کشیدهاند.[7]
بیبیسی در دامن صهیونیستها
وابستگی بسیاری از رسانههای دنیا، به خصوص رسانههای آمریکایی، به صهیونیسمِ بینالملل، به اندازهای واضح است که خود این رسانهها نیز اصراری بر پوشاندن آن ندارند؛ اما دربارۀ بیبیسی، به همان اندازه که توطئههای رسانهایِ این بنگاه خبری، به صورت بسیار پیچیده، عمل شده است، وابستگیهای رسانهایِ آن به صهیونیسم جهانی نیز کمتر در معرض توجه عموم، گذارده شده است و چه بسا در مواردی، این سازمان، خبری را علیه رسانههای صهیونیستی منتشر کردهاند؛ در حالی که وابستگی این رسانه، به صهیونیسم جهانی، بسیار ریشهدارتر و قدیمیتر از رسانههای آمریکایی است. (نباید از یاد ببریم که برای اولین بار، همین انگلیسیها بودند که دست صهیونیستها را به نشان دوستی فشردند و سرزمین فلسطین را با انجام توطئههای بسیار به سرزمین یهودیها تبدیل کردند)
پشت صحنة این سازمان خبری، شاهد این مدعاست؛ چراکه نمایندگانی بسیاری از یهود در میان مدیران بیبیسی قرار دارند؛ از جمله، رئیس سابق بانک تجاریِ «اس. جی. وار برگ» دیوید اسکولی، کنت بلوم، جانت کوهن، سارا فرنک، کیث ساموئل، دیوید آرنوویچ، آن سلومن روث کالب، لوئیس مارکس، تونی کی، آدام سینکر، روی ساتچی و...
رئیس برنامههای نمایشیِ شبکۀ رادیویی بیبیسی، «کارولین رافائل» میباشد که دبیریِ برنامههای نمایشی، برنامههای ویژه و نیز برنامۀ جوانان برعهدۀ وی است. طبق نوشتۀ مجلۀ «شرح وقایع یهودی»[8]، رافائل، به داشتن هویت یهودی خویش افتخار میکند.
همانند رسانههای فرستندگی، صنعت فیلم بریتانیا نیز تعداد قابل توجهی از یهودیان را، هم در تهیهکنندگی و هم در بدنۀ نظارتیِ خود، جای داده است؛ چنانچه رئیس کمیسیون فیلم بریتانیا، «سدنی ساموئل سون»[9] است که متولی فیلم و هنرهای تلویزیونی و نیز رئیس کمیتۀ اداری آن میباشد و در سال 1995، از دست «جان ماژور»، لقب «سِر» را دریافت کرده است[10].
شیطنتها
بیبیسی برای ایجاد تفرقه و بر هم زدن انسجام کشورهای اسلامی، همیشه از شیطنتهای خاصی استفاده میکند که توضیح و بررسی آنها از ظرفیت یک مقاله، خارج است. ما در اینجا تنها به چند نمونه از آنها اشاره میکنیم که میتواند نمونهای برای توطئههای رسانهای بیبیسی باشد:
بیبیسیِ عربی به سلمان رشدی، تابعیت ایرانی داد
سایت خبری بیبیسی در دو نسخۀ عربی خود، با اشاره به اینکه اخیراً ملکۀ بریتانیا به سلمان رشدی لقب «شوالیه» اعطا کرده است، مدعی شد که رشدی نویسندهای انگلیسی ولی «ایرانی الاصل» میباشد.
قابل توجه است که نسخۀ عربی بیبیسی در کشورهای عربی - که عمدتاً اسلامی هستند- مخاطبان زیادی دارد. در طی چند سال اخیر، القاء این نکتۀ انحرافی که ایرانیها مسلمان نیستند و پیرو فرقهای ضالّه و منحرف هستند؛ از خطوط اصلیِ تبلیغات رسانهای غربی و عربی، علیه ایران محسوب میشود.[11]
شیطنت بیبیسی در انعکاس مراسم عزاداری حسینی علیه السلام
بنگاه خبرپراکنی بریتانیا در انعکاس گزارشهای تصویری از مراسم عاشورا، به شکل شیطنتآمیزی، شیعیان را عدهای بیمنطق و خونریز به تصویر کشید. صفحۀ عربی بیبیسی، در روزهای عزاداری حسینی، از بینندگان خود برای مشاهدۀ گزارشهای تصویری از مراسم عزاداری شیعیان دعوت کرد؛ اما در صفحات خود صرفاً تصاویری از مراسم قمهزنی را به نمایش در آورد.تلاش بیبیسی برای نشان دادن چهرهای خشن و بیمنطق از عزاداری حسینی و بدون کمترین اشاره به عزاداریهای معنوی و مرسوم اکثریت مطلق شیعیان، بخشی از ترفندهای غرب برای ایجاد اختلاف و درگیری بین مسلمانان و نشان دادن تصویری منفی از اسلام و خاصّه تشیع، تلقی میشود.[12]
رادیوی عربی، تلویزیون فارسی
بیبیسی ـ که برای پیشبرد اهداف شوم خود، همواره به دنبال جذب شنوندگان و بینندگان مسلمان میباشد - درصدد راهاندازی رادیوی عربی و شبکۀ تلویزیونی فارسی برآمده است. دولت انگلیس، سالانه مبلغ 15 میلیون پوند برای راهاندازی شبکۀ تلویزیونیِ فارسی زبان، هزینه میکند. همچنین مسئولان رادیو و تلویزیون بیبیسی اعلام کردهاند که قصد دارند هشت رادیوی بینالمللیِ ویژه خود ـ به خصوص رادیوهای اروپای شرقی ـ را تعطیل و با هزینۀ آن شبکهها، تلویزیونی عربی راهاندازی کنند.
به خوبی مشخص است که بیبیسی، حرکت خزندهای را برای مقابله با رشد اسلام و تفکر شیعه در پیش گرفته است. توجه به توطئههای رسانهای - که اکنون، عامل بسیاری از رویدادها در سطح جهان میباشند- سیاستمداران کشورهای اسلامی را باید به خود آورد تا در برابر حملههای رسانهای استعمار پیر که اکنون لباس صهیونیسم جهانی را هم به تن کرده است، تدابیری بسنجند.
سیاستمداران غربی فهمیدهاند که رسانهها بهترین ابزار برای مقابله با تفکراتی است که در مکتب تشیع، موجی از مقاومت در برابر استکبار جهانی را ایجاد کرده است. رسانههایی چون بیبیسی، سیانان و ...، با پخش اخبار و گزارشهای دروغین، تمام تلاش خود را برای تزریق تفکرات مسموم به ذهن نسلهای جدید دنیای اسلام، به کار گرفته است؛ چراکه، در چند دهۀ گذشته با تحولاتی که پیروزی انقلاب اسلامی ایران در جهان ایجاد کرد، ترس از همهگیر شدن تفکر شیعه در میان مظلومان جهان (بهخصوص کشورهای جهان سوم) و نیز گسترش معارف اسلام در میان کشورهای توسعه یافته، باعث شده است تا جبهة بزرگی از رسانههای صهیونیستی به وجود آمده و برای مقابله با اسلام بسیج شوند.
1. British Broadcasting Corpoation.
1.«مدیریت سازمانهای رسانهای در BBC و CNN»، شانکلمن لوسی کونگ، ترجمۀ مراد مهدینیا و ناصر بلیغ، نشر طرح آینده.
.
7. فصلنامة پژوهش و سنجش، سال دهم، شمارۀ 34، تابستان 1382.
10. «نفوذ یهود بر رسانههای انگلستان»/ www.yahood.ir/farsi
11. www.asriran.com/ / www.fardanews.com
12.www.alef.ir